maandag 28 september 2009

Listen en matchen

Iedereen kent wel de gang van zaken bij intra-communautaire transacties ofwel leveringen binnen Europa van het ene naar het andere land. De leverancier vermeldt de levering op een lijst en de afnemer ook. Die lijsten geven de Belastingdiensten van de lidstaten de gelegenheid om vast te stellen of bij de toepassing van het 0% tarief aan de ene kant een verwerving is aangegeven aan de andere kant. Dit systeem bestaat nu al meer dan 15 jaar. Het werkt echter niet goed. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat het nauwelijks een rol speelt bij het bestrijden van fraudes met BTW. Ook blijkt het uit de brieven die worden ontvangen door belastingplichtigen als zou blijken dat er iets niet klopt (een ‘mismatch’). Die brieven gaan vaak over eenvoudig oplosbare administratieve dingen. Dat is ook logisch als je bedenkt hoeveel varianten van onschuldige mismatches je zou kunnen bedenken. Aangeven in een ander tijdvak, gebruik maken van een ander nummer binnen concern, niet vermelden, maar wel aangeven, administratieve telfouten, verschillende beoordelingen doorleveringen of andere bijzondere situaties. De lijst zou eindeloos door kunnen gaan. Allemaal soorten van mismatches die er niet op wijzen dat er iets daadwerkelijk mis is. Toch gaan we dit systeem nu uitbreiden. Ook voor diensten moet er vanaf 1 januari a.s. lijstwerk worden bijgehouden. Ondanks de hiervoor vermelde bezwaren die bekend en besproken zijn, gaat het zeker door…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten