dinsdag 20 september 2011
Toch een normale waarde regeling
In de wetgeving die is voorzien voor 1 januari a.s. is een normale waarde regeling opgenomen voor privé gebruik auto. Dat hadden we niet verwacht. De regeling houdt in, dat er moet worden uitgegaan van een normale waarde als er een vergoeding wordt berekend voor het gebruik van de auto die onder de normale waarde ligt. Wat een normale waarde is, staat gedefinieerd in art. 2a van de wet. Kort gezegd is dat de kostprijs. Er zitten wat ons betreft nogal wat haken en ogen aan de regeling. Kennelijk is men erg bang voor misbruik. Een aandachtspunt is dat de normale waarde van art. 2a een hogere uitkomst heeft dan de vergoeding die bij de fictieve dienst hoort van art. 4-2-a van de wet. De vergoeding is beschreven in art. 5a Beschikking en die is lager dan de kostprijs. Een belangrijker aandachtspunt is dat de regeling in strijd is met de Richtlijn. Die zegt namelijk dat een dergelijke regeling alleen misbruik en fraude mag betreffen en in zijn uitwerking daartoe beperkt moet zijn. Dat is de aangekondigde regeling niet. Hier komt nog bij dat er geen overleg lijkt te zijn geweest met het BTW Comité, maar dat kunnen we gemist hebben. Misschien moeten we het maar niet hebben over het feit dat terugwerkende kracht tot 1 juli jl. niet fraai is. Of zelfs niet mogelijk volgens de Grondwet. De wetgever meent volgens een notitie aan de Kamer van lang geleden dat het onder omstandigehden wel kan. Kortom, als het om privé gebruik auto gaat mag kennelijk alles....
donderdag 1 september 2011
Privé gebruik auto; te veel onduidelijkheid?
Onze volgende lezing gaat over privé gebruik auto. Daar hadden we het al over in de vorige blogs. De regeling is erg onverwacht volledig veranderd. Er is nog veel onduidelijkheid, zo gaven we ook aan in de vorige blogs. Toch menen wij dat u op de hoogte moet zijn van de werking van de regeling. Die geldt vanaf 1 juli jl. Dit betekent dat u op dit moment met de correctie te maken heeft. U dient bij elke aangifte vanaf 1 juli rekening te houden met de nieuwe regeling. Dat is alleen niet zo, als u gebruik maakt van de goedkeuring van de staatssecretaris. Dan dient er één maal per jaar te worden gecorrigeerd in de laatste aangifte van het jaar. Wij menen dat het in de meeste gevallen niet aantrekkelijk is om gebruik te maken van de goedkeuring. De correctie die dan wordt toegepast corrigeert een kleine 60% van alle kilometers als privé kilometers. Dit, terwijl in de meeste gevallen een auto van de zaak wordt gereden, omdat er voor de zaak kilometers worden gemaakt. Bovendien houdt de goedkeruing geen rekening met de leeftijd van de auto. Volgens de regeling wordt na (vier tot) vijf jaar de aanschaf-BTW niet meer gecorrigeerd. De goedkeurende regeling blijft gelijk na deze periode. We leggen het u allemaal graag uit op 13, 14 en 22 september!
donderdag 18 augustus 2011
Privé gebruik auto en BTW
We schreven het al: Veel losse eindjes bij de nieuwe regeling voor privé gebruik auto voor de BTW. Iedereen lijkt te denken dat de staatssecretaris gelijk heeft in zijn besluit als hij meent dat een kilometereadministratie verplicht is om af te wijken van zijn goedkeuring. Wij menen van niet. Kan toch erg belangrijk zijn in de praktijk! Nog veel belangrijker is het volgende. Wij menen dat het niet mogelijk is voor een belastinginspecteur om het privé gebruik van een lease auto van de zaak te corrigeren! De regeling laat dit naar wij menen niet toe. Over losse eindjes gesproken... Wij gaan het u allemaal met veel genoegen uitleggen in de volgende lezing in september. Er zijn weer veel eenvoudige methoden van besparing, die volledig volgens de bedoeling van de wetgever zijn. Die zullen voor u voor de praktijk het meest belangrijk zijn. Daar gaan we het vooral over hebben. Daarnaast zullen we ook de meer spectaculaire dingen bespreken. In de praktijk zullen die niet het belangrijkst zijn, omdat de klanten liever de bedoelde besparingen zullen toepassen. Leuk om met elkaar te bespreken zijn sommige losse eindjes natuurlijk wel...
woensdag 27 juli 2011
Privé gebruik auto; Veel losse eindjes...
De regeling voor de correctie voor de BTW van het privé gebruik van een zakenauto is met ingang van 1 juli jl. volledig veranderd, zoals we hier al eerder aan u rapporteerden. Er zijn nog veel losse eindjes aan de regeling. Onze lezing in september gaat over de nieuwe regeling en er blijkt veel te bespreken. Zo hoeft er voorlopig niet te worden gecorrigeerd voor het eerste half jaar 2011. Een (nog) belangrijker punt betreft de correctie gebaseerd op de 'normale waarde' van het privé gebruik. Deze anti-misbruikbepaling is aangekondigd, maar nog niet wettelijk geregeld. Dat kan namelijk niet zo snel. Zonder deze bepaling, wordt de BTW berekend over de vergoeding die een werkgever berekent aan zijn personeel, indien deze niet symbolisch is. Tot dat laatste wordt wellicht gerekend vergoedingen die (zeer) onevenredig zijn aan het gebodene. Dit vraagt wat meer uitleg, die we u graag geven in september. We bestuderen de regeling intensief en komen telkens tot nieuwe conclusies....
Check Italiaanse BTW ID numers opnieuw!
Naar het schijnt zijn er veel BTW nummers gewijzigd in Italië. Dat houdt verband met het feit dat de Italiaanse Belastingdienst er naar streeft alle rechtspersonen te voorzien van een nummer. Daarbij zijn er een aantal zaken veranderd, die er toe leiden dat bedrijven veelal van nieuwe nummers zijn voorzien. Wij worden daarvoor gewaarschuwd in ons internationale netwerk en geven de waarschuwing bij deze aan u door! Bedenk dat een juist nummer van belang is bij leveringen en diensten over de grens. Het is vooral van belang bij de toepassing van het 0% tarief bij Intracommunautaire leveringen.
vrijdag 24 juni 2011
Alles anders met privé gebruik auto en BTW!!
Rechtbank Haarlem heeft een bijzondere uitspraak gedaan op het gebied van de correctie van het privé gebruik van de auto en de BTW. Dat is aanleiding geweest voor de staatssecretaris om de regels volledig anders te maken. De nieuwe regels gaan 1 juli a.s. al in!! De eerstvolgende lezing van Bennett BTW Adviseurs wordt gegeven in september a.s. Op onze site kunt u zien op welke dagen en waar de lezingen worden gegeven. Die lezing van september gaat over de nieuwe regels voor de correctie privé gebruik auto en BTW. De nieuwe regeling wordt gebaseerd op de kostprijs van de auto. Er wordt een fictieve dienst aangenomen voor een vergoeding van minstens die kostprijs. Onder die kostprijs gaat een nieuwe anti fraudemaatregel werken gebaseerd op de 'normale waarde'. Ook dat is volledig nieuw in onze Nederlandse regeling! Kortom, er gaat veel veranderen en wij gaan u als eerste volledig en gedegen informeren.
dinsdag 14 juni 2011
Don Bosco; levering te slopen gebouw en BTW
We hebben het al meer gehad over de zaak Don Bosco en de gevolgen voor de rechtspraktijk. De Hoge Raad heeft nu uitspraak gedaan. Die uitspraak verrast ons niet. De Hoge Raad volgt de uitspraak van het Hof van Justitie en verwijst de zaak naar het Gerechtshof om vast te stellen of de grond die ontstaat na de sloop is te beschouwen als een bouwterrein of als onbebouwde grond. Alleen als er sprake is van bouwterrein in de zin van art. 11, lid 4 van de Wet OB, is het gevolg van de standpunten van het Hof van Justitie dat er sprake is van een BTW belaste levering. Die heffing is wel beoogd door het Hof van Justitie, maar volgt in Nederland alleen als er sprake is van een bouwterrein. Hier komt wel de vraag op of de Nederlandse wet op dit punt overeen komt met de Richtlijn in het licht van deze procedure... Dat het lastige materie is geworden blijkt uit het feit dat de Hoge Raad in een andere procedure met een vergelijkbaar feitencomplex ook weer prejudiciële vragen heeft gesteld. Wij zijn van mening dat in alle gevallen waarbij dit speelt, rekening moet worden gehouden met alle mogelijkheden. Als er tijdig bij bent, blijkt dat altijd te kunnen. Het wordt wel steeds relevanter om alles met onroerende zaken de juiste aandacht te geven voor de heffing van BTW en Overdrachtsbelasting. In de lezing van oktober zullen we aan alle aspecten uitgebreid aandacht kunnen besteden.
Abonneren op:
Posts (Atom)