vrijdag 23 oktober 2009

Vrijgesteld verzekerd, of niet...

Eén van de afgelopen dagen heeft het Hof van Justitie uitgesproken dat de verkoop van verzekeringspolissen niet vrijgesteld is van de heffing van BTW. Ik heb de uitspraak nog niet, dus ik weet er nog niet alles van. Ik zal er later in dit weblog dan ook nog op terug komen. Het leek me wel goed alvast te melden dat het mij niet verbaast, dat vrijstellingen minder ruim moeten worden uitgelegd dan wij in Nederland doen. Het Hof heeft bij herhaling uitgesproken dat vrijstellingen beperkt moeten worden uitgelegd, omdat het uitzonderingen zijn van het systeem. In Nederland beschouwen we ze van oudsher als een wezenlijk onderdeel van het systeem. In de praktijk betekent dit vrijwel altijd dat ze ruim (en ruimhartig) worden uitgelegd. De richtlijn bepaalt dat vrijgesteld moet zijn ‘handelingen ter zake van verzekering en herverzekering met inbegrip van daarmee samenhangende diensten, verricht door assurantiemakelaars en verzekeringstussenpersonen’. Over die samenhangende diensten zou je het ook nog kunnen hebben, als het gaat om de hoeveelheid bemiddeling die je kunt verrichten totdat een contract tot stand komt. Meer dan één zou buiten deze bepaling kunnen vallen. Back-office handelingen zijn ook geen handelingen als hier bedoeld zijn. Heel wat verzekeraars behandelen die ten onrechte als vrijgesteld. Waarschuwingen door BTW adviseurs worden daar soms zelfs in eerste aanleg niet voor waar aangenomen… Er zijn gelukkig wel vaak andere oplossingen. Terug bij de uitspraak, die gaat over de verkoop van polissen. Ik weet niet precies wat daarmee wordt bedoeld. Ik neem aan de overdracht van alle rechten en plichten uit bestaande verzekeringsovereenkomsten. Die overdracht is volgens het Hof dan niet te beschouwen een handeling ter zake van…Ik kom er op terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten